Du gjør det vel svart, eller?

Denne uka ble det nytt gjerde i bakgården vår. Oppdragsgiver? Borettslaget. To polske snekkere fra et norsk håndverkerfirma – til norsk lønn og norske priser. Bra, det. Skikkelig kvalitetsarbeid. Beboerne applauderte.

Av Hermann Möhring

I en pause kom jeg i prat med Kazimir og Piotr. Begge har bodd i Norge en stund, med familie. Kazimir fortalte at samboeren har et enkeltmannsforetak. Rengjøring – private leiligheter, firmaer og trappeoppgang i bygårder. Om borettslaget vårt var interessert i trappevask, spurte han. Joda, muligens, men da måtte oppdraget være hvitt, var svaret.

Hvite priser? Nei takk

– Det er jo det hun vil, men det er ikke så lett, sa Kazimir, på engelsk. Viktig for pensjon og andre ting, mente han. Kazimir så oppgitt ut.

– De fleste kunder vil nemlig ha det svart. Hvis hun sier nei, legger de på.

– Og hvem er det, spurte jeg. Mest private folk – i leiligheter, var svaret. Og borettslag og sånn. Hmmm.

Jeg har skrevet mye om sosial dumping og arbeidsinnvandring, svart arbeid og skatteunndragelser gjennom årenes løp. Først og fremst i deler av bygg og anlegg, og på verft.

Og lest en del om useriøse firmaer i renholdsbransjen, senest i Dagbladet for noen dager siden: Øyner håp for en råtten renholdsbransje. Og i Aftenposten. De skrev om en ny Fafo-rapport, om forholdene i norsk renholdsbransje. Om at seriøse firmaer sliter på grunn av useriøse konkurrenter som presser dem på pris. Dem det går hardest utover, er de ansatte. Lange arbeidsdager på lav lønn.

Det fokuseres på useriøse firmaer, lave priser og ansatte som presses på lønn og arbeidstid. Og at det må ryddes opp i det. Det er viktig.

Deg og…

Jeg tenkte imidlertid på noe annet da jeg hørte polakken fortelle. Nemlig på hvem som egentlig legger opp til dette? Ikke bare bedrifter som presser leverandører på pris, men vel så mye de som spør: «Du gjør det vel svart, eller…?»

Norsk lønn er bra, men norske priser? Helst ikke, virker det som. Da jeg begynte å filosofere høyt rundt den enkeltes etikk, svenskehandel og skattemoral, grep naboen inn: «Sånn er det bare…» Ferdig med den diskusjonen.

Men bør den være det?

1 kommentar

Filed under Arbeidsliv

One response to “Du gjør det vel svart, eller?

  1. Dette er vi alle opptatt av. Vi har vel alle lett for å snakke i tredje person. All bør gjøre det noen ikke vil gjøre mot naboen…

    Vi må nok starte med oss selv: Jeg betaler min skatt med glede. Den skal betale mitt barns skolegang, min fremtidige pensjon og reparere våre sønderknuste veier. Uten skatt/moms blir vi alle grekere.

Legg igjen en kommentar

