Ulykkelig som liten

Alle som skriver, har lyst til å bli lest. Av flest mulig, og lengst mulig. Også fagbladjournalister. Men hva gjør du når så mange kjemper om lesernes oppmerksomhet – i så mange kanaler?

Jo, det finnes håp, og det finnes muligheter. Selvfølgelig. Det krever imidlertid tålmodighet, bevisste valg og vilje til å stå på. Det handler om å oppsøke leserne der de er i den sosiale medieverdenen, lytte til dem, snakke med dem og høre på innspill. Interaksjon som det heter så fint. Men hva hvis stillheten rår?

På vei til en mediestrategi
Forresten: Dette skrives som den første av flere oppgaver i forbindelse med BI-studiet om sosiale medier. Poenget er å utvikle en strategi for hvordan sosiale medier kan brukes på en gjennomtenkt måte. En måte som gir positiv effekt – for både bedrift og kunde. Og oppgaven skulle skrives som blogginnlegg. Da vet dere det.

Studentene skulle plukke ut hver sin oppdragsgiver. I mitt tilfelle ble det Magasinet for fagorganiserte, min tidligere arbeidsplass. Som navnet tyder på, et fagblad først og fremst for medlemmer som har organisert seg i fagbevegelsen. Men også politikere og myndigheter.

Papir, nett og sosiale medier
Magasinet er LOs desidert største fagblad i privat sektor med et opplag på rundt 160.000 eksemplarer. Et månedsmagasin for medlemmer av Fellesforbundet. Rimelig stor i norsk målestokk. Ved siden av papirutgaven har bladet egen nettavis, magasinett.org.

Fra kampen for tariffavtale hos Rockefeller

Redaksjonen er del av mediestiftelsen LO Media (60-70 ansatte) hvor det lages 13-14 fagblad og ulike nettaviser. Stiftelsen har egen nyhetsportal, frifagbevegelse.no. Der samles og redigeres nyhetene fra de ulike nettavisene. Portalen har dessuten en egen bloggerby, Arbeidersamfunnet, en sone på Origo. Leserne kan også abonnere på digitale nyhetsbrev. Et rikelig tilbud av sosiale medier, altså. Men har tilbudet den ønskede effekt, nemlig gjennomslag på nyhetsfronten og dialog med leserne?

Målet: best på arbeidsliv
Visst blir Magasinets nettutgave lest, men den har fortjent langt høyere lesertall. For bladets klare mål er å sette dagsorden i viktige samfunns- og arbeidslivsspørsmål. Erklært mål er å være best i landet på alt som handler om arbeidsliv – på begge plattformer, papir og digitalt. En høy, men god målsetting.

Utfordringen ligger i å nå ut med viktige nyheter og nyttig bakgrunnsstoff, og bli lagt merke til – av flest mulig. Nettutgaven markedsføres gjennom papirutgaven – og omvendt. Magasinet har i tillegg egen side på Facebook.

Ikke bare én goliat, men mange
Magasinett er altså en nettavis på lik linje med de andre, langt større nettavisene i landet. Magasinett.org oppdateres daglig med faglige, politiske nyheter. Nyheter fra arbeids- og næringslivet, med spesielt fokus på de ansatte i industrien, men også hotell- og restaurantbransjen.

Og konkurrentene? Ja, det er de store – som VG, Aftenposten, Dagbladet. Konkurrenter med langt større ressurser. Alle kjemper om den samme oppmerksomheten, men med ulike virkemidler. Kjendisstoff, sexhistorier, skandaler og fotball er ikke de mest naturlige virkemidler et fagblad i fagbevegelsen tyr til for å bli lest.

Hver nyhetsartikkel har sitt kommentarfelt som gir mulighet til dialog, men det er ofte langt mellom kommentarene. Også det en utfordring. Det kan skyldes at de færreste av Magasinets lesere har nett-tilgang på arbeidsplassene. Bladets nettutgave er ikke det naturlige førstevalget for verfts- og bygningsarbeidere med smarttelefon, med mindre det nærmer seg tariffoppgjør og mulig streik.

Flere utfordringer
Magasinet leverer god journalistikk. Både på papir og nett. Om lønns- og arbeidsvilkår, næringslivets rammebetingelser, arbeidsinnvandring østfra, sosial dumping, men også pensjon, etter- og videreutdanningsreform og mye mer. Alt sammen meget interessant og viktig, men også særdeles tungt stoff som kan være vanskelig å formidle.

For hvordan friste medlemmene til å lese dette når leserundersøkelser samtidig viser at de helst liker det tabloid? VG, TV2 og så videre. Solidaransvar for lønn, allmenngjøring av tariffavtaler – bare begrepene kan være nok til å få folk til å la være å lese – til tross for at dette er meget viktige saker som bør nå ut til folket. Det er en evig redaksjonell og «markedsføringsmessig» utfordring.

Magasinet har en svært viktig oppgave. Avsløre uholdbare forhold, påpeke arbeidslivets negative sider og understreke dets positive. Papirutgaven er populær, uten tvil. Gang på gang sier leserne at de anser Magasinet som den desidert viktigste kilden til informasjon fra sitt fagforbund, Fellesforbundet. Viktigere enn tillitsvalgte, til og med. En velfortjent fjær i hatten for redaksjonen.

Er det ingen som ser meg?
Men hva med Magasinets nettavis som oppdateres med faglige og politiske nyheter? Hvordan bli lagt merke til i det store digitale havet der ute? Finnes det strategiske grep som gjør det mulig?

Som når Magasinet avslører at polske arbeidere må jobbe på slavelønn i kongeriket, eller når en kjendis-konditor blir fratatt retten til å utdanne lærlinger fordi han har problemer med å styre sitt temperament? Løsningen blir ofte å plante saken i riksmediene som da overtar den og ikke alltid husker å kreditere.

Erfaringen så langt viser at Magasinets nettlesere først og fremst er tilskuere eller ikke tilstede. Få velger dialog eller bidrar selv – for å si det med Groundswells ”Social Technologies ledder”, altså stigen over deltakerne i sosiale medier.

Facebook, men hva mer?
Facebook er nok én av veiene å gå for å få til et nyttig samspill mellom journalistene og leserne. Et vellykket eksempel er fra november 2010 da Fellesforbundets medlemmer hos Rockefeller, John Dee og ved Sentrum Scene kjempet for tariffavtale. De opprettet egen Facebook-side for aksjonen som viste til Magasinets oppfølging av saken – og omvendt. I løpet av kort tid hadde siden flere tusen tilhengere og nettavisen høyere lesertall!

Hvordan altså vinne fram? God journalistikk, selvfølgelig, men god journalistikk alene, uten at den blir sett og lest, holder ikke. Det er avgjørende viktig med vellykkede markedsføringsgrep. Like viktig som å sørge for tett dialog med leserne, for å vite hva som rører seg i arbeidslivet og hva menneskene er opptatt av. Magasinets egen Facebook-side er en god begynnelse, og den ser ut til å vokse. Sakte, men sikkert.

Dette var altså min start på utviklingen av en strategi for bruk av sosiale medier. Mer i min neste oppgavebesvarelse.

Legg igjen en kommentar

Filed under Sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s