På leting i de sosiale medierom

Enhver journalist ønsker seg flest mulig lesere – og folk som tipser. Det gjelder også dem i faglige nettaviser. Jobben kan virke så mye tyngere enn for kollegene i tabloidene. Men den er langt fra håpløs.

For lettere å kunne forstå hva dette blogginnlegget handler om: dette skrives som den andre av flere oppgaver i forbindelse med BI-studiet om sosiale medier. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg, er poenget å utvikle en strategi for hvordan sosiale medier kan brukes på en gjennomtenkt måte. En måte som gir positiv effekt.

Få tak i dem – de er der
For Magasinet for fagorganisertes nettavis, eid av Fellesforbundet, betyr det særlig to ting:

  • å få flere til å lese nettstedet og kommentere det de leser
  • å komme i kontakt med leserne for å høre og snakke med dem.

Sistnevnte for å få greie på hva som rører seg der hvor leserne befinner seg, Fellesforbundets rundt 150.000 medlemmer ute på arbeidsplassene i industri-Norge. Det er ikke noe spektakulært ved målene, men det er avgjørende viktig å nå dem – selv om det tar tid og krever tålmodighet. En faglig nettavis har imidlertid et ikke ubetydelig handicap: den er vanskeligere å «selge» til leserne enn tabloide konkurrenter som VG og Dagbladet. Av helt naturlige årsaker.

Snakk med hverandre!
Oppskriften for å trekke lesere ser ut til å være enkel: god journalistikk, krydret med noen oppsiktsvekkende nyheter, sørger som regel for økt lesertall. Med for å kunne lage den, må leserne og journalistene «snakke» med og «lytte» til hverandre. Gjennom sosiale medier. Det gjelder uansett om det er VG, Dagbladet, Dagens Næringsliv – eller Magasinet for fagorganiserte!

En vinn-vinn-situasjon
Innspill, tanker og ideer kan resultere i artikler. Artikler og nyheter som både vekker oppsikt og som gjenspeiler det Fellesforbundets medlemmer er opptatt av: sine bedrifter og arbeidsplassenes framtid, lønn, ferie, helse, miljø og sikkerhet, sosial dumping, pensjon og mye mye mer. Kunsten er altså å «oppsøke» leserne, snakke med dem, lytte – og få dem til å bidra. Det kan skape interesse og engasjement. Pluss øke Magasinets publisitet. Ikke bare blant Fellesforbundets medlemmer, men også nyhetsjagende avisjournalister og politikere.

I det rette rom
Det første som trengs, er å få svar på en del sentrale spørsmål: Hvordan komme i kontakt med leserne – Fellesforbundets rundt 150.000 medlemmer? Er alle på nettet eller bare bestemte aldersgrupper? Bruker de sosiale medier? Facebook, Twitter? Hvis ja, hvordan bruker de dem, og hva er de opptatt av? Er det mulig å få dem til å skrive om deres bekymringer og gleder i deres hverdag på jobben?

Hvem skal vi snakke med?
Et blikk på aldersstrukturen til Fellesforbundets medlemmer viser at en stor gruppe, over 30.000, er pensjonister. Eldre mennesker, de mest trofaste leserne av Magasinets papirutgave. Det er viktig og bra, men at de deltar særlig mye i sosiale medier er nok rimelig usannsynlig. Fordi de ikke er vant til det.

På trygg grunn – ved siden av stigen
«Inaktiv», for å plassere dem på Groundswells ”Social Technologies ledder”, altså stigen over deltakerne i sosiale medier. Ikke bare inaktiv, men de står rett og slett ved siden av stigen.

Unge multibrukere
Så hvem av Fellesforbundets medlemmer bruker sosiale medier mest? De yngste, selvsagt. Den oppvoksende slekt, for å bruke arbeidersang-terminologi. Med smart-telefon i lomma. Facebook, Twitter – akkurat som alle andre ungdommer. De finnes på nesten alle trinn til Groundswells sosial-teknologiske stige.

Nesten overalt på Groundswell-stigen
De deltar i høyeste grad – enten ved å se på hva som skjer i de sosiale medierom (spectators), ved å slutte seg til sosiale nettverksgrupper (joiners), samle eller stemme på nettsider som interesserer dem (collectors). Svært mange skriver kommentarer på andres nettsider (critics) eller twitrer (conversationalists), mens det nok er langt færre som står på toppen av Groundswells stige. De som skaper og bidrar gjennom egne bloggs, egne nettsider – eller publiserer videos. Men også de finnes.

Men er de opptatt av arbeidsliv, fagbevegelsen og faglige ting når de boltrer seg i de sosiale mediene? Det er de sikkert. Noen av dem. Men neppe først og fremst. Så hvem ville det være lurest å snakke med og lytte til – i første omgang?

Fellesforbundets rundt 18.000 tillitsvalgte.

Tillitsvalgt – og på nett
De er lettest å nå. De er som regel på nett når de er på jobb. I motsetning til mange andre av Fellesforbundets medlemmer – som  medievaneundersøkelser har vist. De tillitsvalgte bør vite hva som rører seg på arbeidsplassene. Medlemmenes talerør. De sitter inne med viktig kunnskap og informasjon – fordi de har nær kontakt med både bedriftsledere og arbeidskollegaer.

Det er ikke sikkert at de kan og vil si alt de vet. Men det er ikke avgjørende. Poenget er å få høre hva de holder på med dag – inn og dag ut. Interessante ting som kan føre til «gode saker» i magasinett.org, Magasinet for fagorganisertes nettavis.

Lurt å begynne med dem.

Vil gjerne vite om andre
Men hvorfor skulle klubblederne delta aktivt i de sosiale mediene – med faglige spørsmål? Det er ikke noe nytt at mennesker er opptatt av de nære tingene. Også arbeidstakere. Det er populært å lese om sin egen bedrift, om arbeidskolleger. Det viser leserundersøkelser.

I tillegg vil tillitsvalgte gjerne vite hvordan de har det på andre arbeidsplasser i dette langstrakte landet. For å kunne lære av andres erfaringer. Og for å få innspill, ja, kanskje hjelp.

Hva skal til?
Så hvordan få det til? Hvilke bruke sosiale medier på en mest effektiv måte for å oppnå og pleie kontakt med  de tillitsvalgte gjennom cyberspace? En kontakt som både Fellesforbundets tillitsvalgte, medlemmer og journalistene profiterer av. Mer om det i min neste oppgavebesvarelse om ikke alt for lenge.

Legg igjen en kommentar

Filed under Sosiale medier

Legg igjen en kommentar

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s